A Personal learning diary (magyarul: fejlődési napló) elsősorban ifjúsági cseréken alkalmazható reflexiós eszköz. Kérdéseivel a résztvevők tanulási folyamatait igyekszik támogatni, grafikája pedig biztosítja, hogy a napló – és annak kitöltése – ne váljék egyhangúvá.
A nemformális tanulás egyik legfontosabb része a reflexió. Ez az a része a tanulási folyamatnak, ahol az egyes tevékenységek és gyakorlatok közben szerzett tapasztalatok értelmet nyernek. Ez ad lehetőséget a résztvevőnek arra, hogy megértse saját és mások viselkedését, esetlegesen újratervezzen, hogyan csinálná legközelebb, és ez az amitől ez a tanulás folyamattá válik. Éppen ezért fontos, hogy egy ifjúsági cserén is kellő időt szánjunk az értékelésre, reflexióra, akár egy-egy gyakorlat után is, a nap végén, a program közepén és végén. Ebben igyekszik segítséget nyújtani a fejlődési napló, mint tanulást támogató eszköz, amelyet a GYIÖT készített 2022 nyarán. Ezt a fejlődési naplót és részeit, annak használatát mutatjuk be az alábbiakban.
Bevezető:
A fejlődési napló bevezető szövegében köszönti tulajdonosát, arra buzdítja, hogy saját fejlődése érdekében serényen töltse a naplót az ifjúsági csere folyamán, illetve sok sikert kíván a hétre.
Elvárásaim, céljaim és félelmeim
A fejlődési napló első része a program eleji ráhangolódásban segít. Felméri a résztvevő elvárásait saját magával, a csoporttal, a programmal, a facilitátorokkal/szervezőkkel, illetve egyéb körülményekkel kapcsolatban. Lehetőséget nyújt arra, hogy a résztvevő megfogalmazza céljait és félelmeit az adott ifjúsági cserével kapcsolatban. Ezen összetevők feltérképezése fontos a résztvevő fiataloknak, hogy megfogalmazzák saját érzelmeiket, gondolataikat, tudatosabban kezdjenek neki a programnak. Az, hogy ez írott formában is megmarad, lehetőséget biztosít számukra, hogy a program során visszatekintsenek rá – akár közösen, kis csoportokban, vagy akár önállóan -, illetve az ifjúsági csere végén is végig tudják gondolni, hogy a hét elején megfogalmazott elvárásokból mennyi valósult meg, a kitűzött céljaikat sikerült-e elérni, illetve hogy félelmeik bekövetkeztek-e, sikerült-e azokkal megküzdeni.
Hogyan csináljuk? – Az elvárások, célok, félelmek megfogalmazásánál érdemes megfelelő időt szánni arra, hogy a résztvevők önállóan megfogalmazhassák, leírhassák gondolataikat. Ezután javasolt kis csoportokban beszélgetni is erről, akár csoportvezetők/facilitátorok jelenlétében. Mivel ez a program elején történik, előfordulhat, hogy a résztvevők nem szívesen osztják meg a gondolataikat nagy csoportban, inkább kis csoportban kevesebb emberrel, vagy a nemzeti csoportjuk tagjaival, akiket már ismernek és akikkel saját anyanyelvükön tudnak beszélgetni. Azért is fontos, hogy jelen legyen csoportvezető/facilitátor a beszélgetésnél (vagy később tartalmi visszajelzést kapjanak), hogy ők is átlássák milyen félelmek, elvárások vannak jelen a csoportban, azokra ők hogyan tudnak reagálni, esetleg újratervezni, átalakítani bizonyos programelemeket vagy gyakorlatokat, ha szükséges.
Tudatosság a mindennapokban
A fejlődési napló a GYIÖT “AWWWareness” elnevezésű ifjúsági cseréjére készült, mely során a fiatalok az egészségtudatosság, környezettudatosság és médiatudatosság témakörét járták körül. Éppen ezért a naplóban található egy rész, mely arra próbálja ösztönözni kitöltőjét, hogy tudatosabban élje hétköznapjait az előbb említett témakörök vonatkozásában.
Először az egészségtudatosság jegyében gyűjtheti össze a résztvevő, mit evett, mennyit ivott, mozgott, aludt, mennyi időt töltött el a szabad levegőn. Ezek mellé gyűjtöttünk hasznos információkat, a WHO és a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének ajánlásait, hogy a résztvevők tudatosítsák, korosztályuk számára (18 év alatt vagy 18 év felett) mik az ajánlások, törekedni tudjanak azok betartására. Ezekután következik a környezettudatossági rész, melyben csak néhány dolgot gyűjtöttünk össze, amelyek betartásával tehetünk a fenntarthatóságért (pl.: fogmosás közben elzártam a vizet; lekapcsoltam a villanyt, mikor elhagytam a szobát, stb.). Majd a médiatudatosságra vonatkozó oldalak következnek. A legtöbb telefon beállításainál található egy “digitális jóllét” fül, ahol meg tudjuk nézni, mennyit használtuk telefonunkat, milyen alkalmazásokat használtunk és mennyi ideig. Ez tükröt mutathat a közösségi média és telefonhasználati szokásainkról. A fejlődési napló elején a tudatosságra ösztönző részt megtaláljuk az összes leírással, ajánlással, hogy az első napon érthetővé váljanak a kérdéskörök, majd a napló végén megtalálható a többi napra szánt rövidített verzió is. Itt már csak ábrákkal jelöli az egyes kérdéseket, hiszen az első napi leírások alapján így is érthető a feladat, és így kevesebb oldalt kell kinyomtatni.
Hogyan csináljuk? – A tudatosságot elsősorban a résztvevők egyénenként fejlesztik, így érdemes buzdítani őket az önálló kitöltésre a program folyamán. Nem szükséges napi szinten csoportosan értékelni ezt a részt. Esetleg a program közepi vagy program végi értékelésnél érdemes rákérdezni, hogy volt-e számukra meglepő dolog, amire saját viselkedésükkel kapcsolatban rájöttek, bármi, amin szeretnének változtatni a jövőben.
Napi értékelés
Ebben a részben a résztvevő fiatalok tanulási folyamatait napi szinten támogató kérdések találhatóak. Itt a sikerekre, félelmekre, kihívásokra, megküzdésekre, meglepő dolgokra, stb. kérdez rá a napló elsősorban. Arra, hogyan érezte magát a nap folyamán, hogyan tud csapatban együttműködni, min szeretne változtatni a jövőben a résztvevő. A fejlődési napló ezen részének segítségével napi szinten nyomonkövethetik fejlődésüket, azt hogyan küzdenek meg a kihívásokkal és félelmekkel, egyes szituációkban milyen mértékben lépnek ki komfortzónájukból és ez hogyan hat rájuk.
Hogy csináljuk? – Érdemes még vacsora előtt, a szakmai program végét követően megtartani a napi értékelést a résztvevőkkel. Ezeket a napi értékeléseket célszerű a programhoz, a résztvevői csoporthoz, annak korosztályához igazítani, végiggondolni, milyen módszer támogatja leginkább fejlődésüket. A fejlődési napló használatát kialakíhatjuk változatosan, reflektálhatnak a résztvevők kis csoportokban, párokban, vagy akár önállóan egyes részekre. De előfordulhat, hogy a résztvevőknek nagyobb biztonságot nyújt, ha minden nap ugyanazon kis csoportban oszthatják meg gondolataikat, vagy ha saját nyelvükön tehetik ezt meg, ilyenkor érdemes nemzeti csoportokban tartani a napi értékelést.
A naplóban találhatóak specifikusabb részek, melyek önkéntességre, csapatmunkára, saját programelem megszervezésére vonatkoznak, ezeket érdemes azokra a napokra időzíteni, amikor ilyen jellegű tevékenységeket végeznek. Amennyiben nincs ilyen programelem betervezve, ezeket a részeket célszerű kihagyni.
Heti összegzés
A fejlődési napló ezen része a program végi értékelés támogatására jött létre. Nemcsak összegyűjti a hét legemlékezetesebb pillanatait, hogy mire a legbüszkébb a kitöltő, mik jelentettek számára kihívást, miben fejlődött a héten és mire szeretne jobban figyelni a jövőben, hanem visszatekint a program eleji “elvárásaim, céljaim, félelmeim” részre is. Általánosságban térképezi fel a résztvevő fejlődését a program folyamán.
Ezt követi a 8 kulcskompetenciára vonatkozó rész, mely segíti a résztvevőt abban, hogy megértse, mit értünk egyes kompetenciák alatt, összegyűjtse, ő mit érez, miben fejlődött a program folyamán, illetve segítséget nyújt a Youthpass tanusítvány későbbi kitöltésében is.
Hogyan csináljuk? – A program végi értékelésre célszerű akár egy délutánt rászánni, hiszen itt összegzünk mindent, ami a hét folyamán történt. Itt érdemes időt hagyni a résztvevőknek arra, hogy először önállóan átlapozgassák a naplót, végiggondolják, mi minden történt velük az elmúlt napokban és leírják válaszaikat a napló kérdéseire. Ezekután javasolt ismét kis csoportokban beszélni mindarról, amit leírtak, közösen átbeszélni miben fejlődtek, és miben érzik még a fejlődési lehetőségeket.
A 8 kulcskompetenciára vonatkozó rész önmagában száraz lehet, így fontos, hogy azt játékosabbá, aktívabbá tegyük. Mi ezt az AWWWareness ifjúsági cserén “villám randikkal” oldottuk meg, így mindenkinek 4 perce volt párjával megbeszélni az éppen adott kulcskompetenciát, majd párcsere után fojtatták a következővel. Így nem vált unalmassá, hiszen a partner és a feldolgozásra kerülő, kulcskompetencia is folyamatosan változott.
A fejlődési napló egyéb részei
A heti összegzés után található jegyzet oldal, melyből annyit nyomtathatunk, amennyit szükségesnek látunk. Valamint a visszajelzést kérő oldal, ahol a résztvevők skálán értékelhetik az ifjúsági csere különböző összeteveőit. Itt, ha szeretnénk, kérhetjük a kitöltőket, hogy esetleges gondolataikat, hozzáhűzni valójukat írják az skála mellé, majd gyűjtsük be ezeket a visszajelzést adó lapokat a résztvevőktől.
Ajánlások a felődési napló használatához
A fejlődési napló eszközként támogatni hivatott a fiatalok tanulási folyamatát nemzetközi mobilitási programok során. Természetesen a program és az abban rejlő tanulási helyzetek hozzáértő és alapos tervezését, megvalósítását nem tudja helyettesíteni. Éppen ezért javasoljuk a körültekintő használatot, alapos tervezéssel alakítsuk ki, hogy hogyan, milyen rendszerességgel és milyen céllal használjuk azt. Ennek megfelelően érdemes összeállítani a napló oldalait, azok sorrendjét is.
Érdemes még figyelembe venni, hogy a résztvevők igényei és szokásai eltérőek lehetnek. Vannak, akik nagyon szeretnek naplót írni, míg másoknak ez kevesbé komfortos. Javasoljuk, hogy a napló kitötlését ne tegyük kötelezővé, ugyanakkor a kreatív válaszlehetőséget támogassuk (pl: írás mellett rajzok alkalmazása) a használat során. Napló mivoltából kiindulva javasoljuk még, hogy azt a résztvevők személyes tárgyai között tartsák számon, tehát csak azok láthassák a tartalmát, akiknek ezt az adott résztvevő lehetővé teszi, s erről a résztvevőket is tájékoztassuk.
A napló elsősorban az Erasmus+ program ifjúsági cseréihez készült, de egyes elemei a fenti javaslatok mellett más ifjúsági rendezvények során is eredményesen alkalmazhatóak.
Reméljük, hogy a fejlődési napló sokaknak nyújt majd támogatást ifjúsági cserék megvalósítása során, és hasznosnak találják majd azt!
Ha többet szeretne megtudni az Erasmus+ ifjúsági csereprogramokról:
https://erasmusplusz.hu/erasmus_palyazattipusok_az_ifjusagi_teruleten/ifjusagi-csereprogram-ka152-you
Ha többet szeretne megtudni a Youthpass tanusítványról:
https://www.youthpass.eu/en/about-youthpass/about/
Források:
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/taplalkozasi_akademia_2016_03_hidratacio_160318.pdf
https://www.sleepfoundation.org/how-sleep-works/how-much-sleep-do-we-really-need