Részvétel és aktív állampolgárság: mit gondolnak a fiatalok?

SzóTag című projektünkben számos workshopot valósítottunk meg fiatalok részvételével. Célunk az volt, hogy megtudjuk, mit jelent a fiatalok számára az aktív állampolgárság, a részvétel, mit tartanak ezekben a témakörökben hasznos tudásnak, van-e olyan ügy, probléma, ami foglalkoztatja őket, esetleg akár aktívan tesznek is már a változásért? Az innen gyűjtött információkat tapasztalatokat szakemberekkel közösen feldolgozva végül egy eszközzé alakítottuk, mely a Mi a szitu? nevet kapta. A kártyacsomag célja, hogy növelje a fiatalok társadalmi részvételét, szerepvállalását úgy, hogy különböző megtörtént, valós, vagy elképzelt szituációra keresi a választ, a megoldási lehetőségeket. A “Mi a szitu?” párbeszédre invitál, lehetőséget ad arra, hogy használói megosszák egymással véleményüket és ötleteiket egy fennálló helyzet megváltoztatása érdekében. A fiatalok részvételével zajlott események tapasztalatait az alábbiakban gyűjtöttük össze.

 

Ha a fiatalok részvételéről, aktív állampolgárságra neveléséről beszélünk, érdemes arra is rátekinteni, hogy ők hogyan állnak hozzá ehhez a témakörhöz, mi foglalkoztatja őket, mik azok az akadályok, amik esetleg visszatartják őket a részvételtől. A tavalyi évben több workshop valósult meg nemformális tanulási módszerekkel Magyarországon, középiskolás, vegyes hátterű fiatalok részvételével, melyek témája az aktív állampolgárság és a részvétel volt. Az események célja az volt, hogy megtudjuk, szerintük milyen tudás szükséges egy fiatalnak állampolgárság és részvétel témakörökben, milyen témák, ügyek, problémák foglalkoztatják őket, milyen lehetőségeket látnak arra, hogy aktívan belefolyjanak egy helyzet megváltoztatásába, és milyen hatással van részvételükre környezetük. Minden témakörnél igyekeztünk különböző szinteken értelmezni a részvételt, azaz helyi, országos, nemzetközi vagy globális szinten. 

 

Első körben arról beszélgettünk mi az az állampolgári vagy részvételhez kapcsolódó ismeret, amit a fiatalok úgy gondolnak fontos tudni korosztályuknak. Itt ugyan megemlítésre kerültek olyan tárgyi tudások, amit iskolában is gyakran tanulnak (mint például ki a köztársasági elnök, hogyan zajlik egy önkormányzati választás, stb.), de nem ezek voltak a hangsúlyosak. Sokkal fontosabb tudásnak ítélték meg, hogy tudják kihez fordulhatnak egyes kérdéseikkel, hogy tudjanak hazai és nemzetközi ösztöndíj lehetőségekről, tudatosan tudjanak dönteni a továbbtanulás terén és mélyebb ismeretet szerezzenek pénzügyeik kezeléséhez. 

A következő témakör az “attitűd”-höz kapcsolódott, mik azok a témák, ügyek, problémák, melyek a fiatalokat foglalkoztatják, egyáltalán van-e ilyen téma? Itt történt meg a csoda, hiszen rengeteg téma merült fel, ami a fiatalok számára fontos és foglalkoztatja őket. Saját közvetlen környezetükben természetesen a kapcsolataik, az önismeret, pénzügyi ismeretek, továbbtanulás kapott nagy hangsúlyt. Helyi szinten a tömegközlekedés nehézségeit, helyi korrupciót, szabadidős programok, lehetőségek hiányát emelték ki. Országos szinten az oktatás, egészségügy volt hangsúlyos, míg nemzetközi/globális szinten a környezetvédelmet és fenntarthatóságot, valamint az elfogadást és befogadást emelték ki. Mindenki más mélységben volt tisztában az egyes kérdésekkel, de az is feltűnő volt, hogy mindenkit foglalkoztatott valamilyen téma, vagy ügy, ami megindítja benne a tettvágyat. 

Harmadik témakörünk már a gyakorlat volt. Mit tud tenni egy fiatal a fent felsorolt helyzetek előremozdítása érdekében, milyen eszközöket, lehetőségeket látnak a részvételre? Itt izgalmas és gyakran érzelmekkel túlfűtött beszélgetések alakultak ki egyes kérdésekben. Kiderült, hogy gyakori, hogy a fiatal érdeklődik egy téma iránt (teszem azt tüntetésszervezés egy bizonyos ügyben, iskolai közösségi programok szervezése vagy érdekérvényesítés) és gyakran azt is tudják, hogy milyen informális csoporthoz vagy szervezethez tudnának kapcsolódni, hogy aktívan tegyenek érte, de ezek a közösségek kívülről nagyon zártnak tűnnek és nem feltétlenül van meg bennük a bátorság, hogy felkeressék őket. Gyakori volt még az elkeseredettség bizonyos részvételi módszerekkel kapcsolatban, hiszen tudják, hogy jogukban áll petíciót aláírni, tüntetni, de gyakran nem látják, hogy ezek a tevékenységek eredményt hoznának. Az is érdekes tapasztalat volt, hogy egészen más jellegű volt olyan csoportoknál a beszélgetés hangulata, akik valamilyen helyi szintű ifjúsági közösséghez tartoznak, és akár eseményeket szerveznek saját korosztályuknak egy ifjúsági munkás támogatásával, mint azoknál, akik ilyen csoportban nem tevékenykednek. Előbbieknél sokkal bizakodóbb volt a hangulat, érződött, hogy van kihez fordulniuk támogatásért, míg a többiek akár iskolai akár településszinten kezdeményeztek valamit, ami falakba ütközött, és ennek a hatása erősen érződött motiváltságukon. 

A negyedik témakör a környezeti hatás volt. Arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyiben befolyásolja a fiatalokat részvételükben vagy aktív állampolgárságukban, hogy ki veszi őket körül, otthonról mit hoznak, milyen hírességeket követnek. Mind a családból hozott alapértékeket, mind az iskolából jövő hatást megemlítették, de legfontosabbnak azt tartották, hogy valami saját szívügyükké váljon, mert onnantól válnak igazán elkötelezetté a témában. Mind a social media platformok, hírességek, youtuberek, akiket követnek ugyan érdekesek lehetnek, de kevéssé tartották befolyásolónak, gyakran inkább hiteltelennek hathat egy-egy kérdésben a véleményük, de persze van olyan, akit azért kezdtek el követni, mert szívügyükhöz kapcsolódó témában is kifejti a véleményét. 

 

A workshop sorozat számos tapasztalattal gazdagított minket. Egyrészt a gyakran “érdektelennek” vagy “komolytalannak titulált fiatalok olyan mély gondolatokat és olyan szerteágazó érdeklődést mutattak, ami megcáfolja a korábbi jelzőket. Másrészt visszajelzésként többször megkaptuk a fiataloktól, hogy milyen jó, hogy megkérdeztük őket és ki tudták fejteni véleményüket, amit mi figyelmesen meg is hallgattunk. 

 

Talán ez az egyik legfontosabb, ha fiatalokkal vagy fiatalokért dolgozunk. Ne feledjük, hogy nem tudhatjuk nekik mi a legjobb anélkül, hogy kikérnénk a véleményüket. Dönthetünk a fejük felett, de ebben az esetben valószínűleg nem számukra megfelelő eszközt/módszert/gyakorlatot alakítunk majd ki. Vonjuk be őket, hatalmazzuk fel a változtatás lehetőségével és legyünk nyitottak és rugalmasak!

 

A bejegyzést írta: Radák Luca

Kép forrása: shutterstock.com

“Mi a szitu?” kártyacsomag
Részvétel és aktív állampolgárság: mit gondolnak a fiatalok?2024-03-11T10:44:51+02:00

Utópiák a gyakorlatban

Hogyan és mire tudjuk az utópia és disztópia fogalmakat felhasználni a fiatalok állampolgári nevelése során? Erre és hasonló kérdésekre keressük a választ EUtopia című, nemzetközi projektünk keretében, amelynek immár megismerhető és tesztelhető az egyik kiadványa. Az alábbiakban erről adunk egy rövid összefoglalást.

 

Az utópia és a disztópia fogalmát gyakran használják a társadalom eszményeinek és kihívásainak feltárására. Az állampolgári elkötelezettség és az oktatás tekintetében ezek a fogalmak felhasználhatók a jobb jövő építésének lehetőségeinek és akadályainak feltárására.

Az utópiák pozitív jövőképet kínálva ösztönözhetik a fiatal felnőtteket a polgári és társadalmi tevékenységekben való részvételre. A disztópiák viszont rávilágíthatnak a tétlenség negatív következményeire, és a fiatal felnőtteket arra ösztönözhetik, hogy a sötét jövő elkerülése érdekében elköteleződjenek.

Az állampolgári nevelés segíthet a fiatal felnőtteknek megérteni az utópiák és disztópiák hátterében álló társadalmi és politikai kérdéseket, valamint elsajátítani a hatékony társadalmi szerepvállaláshoz szükséges készségeket. 

Végső soron az utópia és a disztópia fogalma segíthet a fiatal felnőtteknek megérteni a jobb jövő építésében betöltött szerepüket, és megtalálni a szükséges motivációt a polgári és társadalmi tevékenységekben való részvételhez.

Az EUtopia Erasmus+ projekt keretében interjúkat készítettünk a partnerországok helyi ifjúsági munkásaival. Válaszaiknak és az EUtopia csapat némi mélyebb kutatásának köszönhetően kézikönyvet készítettünk az utópiák és disztópiák állampolgári nevelésben való felhasználásának elméleti hátteréről és történelmi tapasztalatairól.

Az útmutató elmagyarázza a projekt pedagógiai célkitűzéseit, és részletes definíciókat ad a disztópiák és utópiák fogalmáról, a konzorciumi országok kulturális referenciáival. Az utópiákat és disztópiákat különböző nézőpontokból vizsgálják, például a politika és az állampolgári részvétel, a diszkrimináció és az éghajlatváltozás témakörében.

Ez a kézikönyv lehetővé tette számunkra, hogy jobban megértsük a projekt alapját képező fogalmakat, és bővítsük ismereteinket. Emellett pedagógiai, szerkesztési és grafikai keretként is szolgál az EUtopia projekt számára. Ezt a munkát szeretnénk megosztani valamennyi érdeklődővel. 

“Utópiák a gyakorlatban” című kézikönyvünket a projekt weboldalán itt találják meg. 

Köszönettel vesszük a megosztásokat is és a visszajelzéseket is!

Kép forrása: Designer AI creator

Kézikönyv
Utópiák a gyakorlatban2024-03-11T10:13:25+02:00

Utópia a dalokban

Az EUtopia projekt az utópia világát vizsgálja, ötleteket ad arra, hogyan lehet ezt a koncepciót felhasználni a fiatalok tudatosságának növelésére és arra, hogy aktívabb szereplői legyenek jövőjük építésének.

 

Útmutatónkban már kifejtettük, hogy az utópia szintén a görögből (“ou topos”, nem létező hely, vagy “eu topos”, a jó helye) származó irodalmi műfaj, amely utópikus társadalmak, azaz nem valós társadalmak irodalmi kidolgozásából áll, amelyek célja azonban az olvasók felrázása azáltal, hogy implicit módon kritizálják azt a társadalmat, amelyben maga a szerző él.

 

Az első, aki ezzel a témával foglalkozott, bár nem ezt a kifejezést használta, Platón volt “Az állam”-ban; az utópia hivatalosan Thomas More, az “Utópia” szerzője által debütált; majd fejlődött tovább Francis Bacon “Új Atlantisz”-ában; Tommaso Campanella “A nap városa” -ban; Italo Calvino “Láthatatlan városok”-ban.

 

Ez csak néhány azok közül az irodalmi szerzők közül, akiket az Utópia inspirált. De a zenében is számos példát találunk az “utópikus műfajra”. John Lennon “Imagine” című műve az egyik legkorábbi és talán leghíresebb. Ez a dal egy háborúk nélküli világot elképzelve íródott, és arra hív minket, hogy képzeljük el ezt a békés világot, ahol mindenki testvérnek érzi magát, ahol nincs harc a hatalomért és a birtoklásért… egy olyan világot, amely olyan gyönyörű és annyira más, mint amit mi látunk. A dal Lennon elkötelezettségét is képviseli a béke mellett.

 

Később, a “L’isola che non c’è” (Sohaország) című művében Edoardo Bennato egy utazást rendez a Pán Péter meséjében leírt Sohaországba, ahol “nincsenek tolvajok, nincs háború, nincsenek katonák, nincsenek fegyverek”. Ez az erőszakos világ kritikája, amely elfogadja, hogy a fegyverek használata a mindenáron való sikerre törekvésen alapul, és inkább a ravaszságra összpontosít, mint az érdemre és az elkötelezettségre. Bennato azonban pozitív üzenetet is hagy: “És gúnyolódni fognak rajtad, ha tovább keresed, de ne add fel, mert akik már feladták, és a hátad mögött kinevetnek, talán még nálad is őrültebbek”. Bennato itt az álmodozók, az igazak és azok eszméit igyekszik megszilárdítani, akik nem veszítik el a bátorságukat, és hisznek abban, hogy fontosabb saját erőből haladni előre, mint tiltott eszközökhöz folyamodni.

 

A “Man in the mirror” című dalban Michael Jackson is nagyszerű üzenetet hagyott hátra. A dalról azt mondta: “Imádom ezt a dalt. Ha meg akarod javítani a világot, először magadon kell dolgoznod, és magadat kell megváltoztatnod… kezdd az emberrel a tükörben. Kezdd magaddal. Ne nézd az összes többi dolgot. Ez az igazság. Ezt jelentette Martin Luther King és Gandhi. Ez az, amiben én hiszek.”

 

Nemrégiben, 2016-ban a híres olasz Litfiba zenekar komponálta az “Eutopia” című dalt (igen, mint a projektünk címe!). Ők úgy írják le Eutopia-t, mint a szigetet azok számára, akik keresik és soha nem adják fel/Az Északi-sarktól a Déli-sarkig bárhol megteremtheted, ahol csak akarod/Örömből és fantáziából készült emberek között/Örvendetes és alacsony egyenlőtlenség/A nap Eutopia-ban születik”. A dal egy utópisztikus társadalom himnusza, egy olyan álom, ahol az emberek egyenlőek, ahol az jut előre, aki megérdemli, ahol a munka nem zsarolás. A városok tiszták, kerékpárutakkal és nulla hulladékkal. Piero Pelù, a zenekar énekese azt mondta: “Nem az a hely, ami nem létezik, hanem a sziget, ami ott van azoknak, akik hisznek benne, és soha nem adják fel”.

 

Ezért… Hadd inspiráljanak minket a dalok arra, hogy izgatottan képzeljük el és építsük fel utópiánkat!

Utópia a dalokban2024-01-16T16:54:28+02:00

Közösségi média és kritikus gondolkodás: a tükör, ami összeköt minket

A közösségi média ma már életünk részévé vált. Az hogy a közösségi média szinte mindenütt jelen van, vitatott téma lett, abból szempontból, hogy hogyan befolyásol minket és milyen hatással van ránk. Ennek az érdeklődésnek köszönhetően számtalan kutatást találhatunk a közösségi média hatásairól, különböző témákban, mint például a kritikus gondolkodás vagy a mentális egészség. 

A legfrissebb tanulmányok kimutatták, hogy átfogó kapcsolat mutatkozik közösségi média és a kritikus gondolkodás között. A tanulmány egyetemi hallgatók körében végezték, amely kimutatta, hogy növekedés mérhető a kritikus gondolkodásban a közösségi média használat során, azonban ez a pozitív kapcsolat megfordul abban az esetben ha a közösségi médiától való függőségről beszélünk. A közösségi média komplexitása és annak a fiatalokra gyakorolt hatása szükségesség teszi az ifjúsági munkások számára, hogy rendelkezzenek digitális ismeretekkel, így segítve a fiatalokat. 

Sem a közösségi média sem a kritikus gondolkodást nem kerülheti el a figyelmünket, ha utópiákról beszélünk. Ugyanezért használták fel őket a bizalmatlanság és a konfliktusok terjesztésére, és kulcsszerepet játszottak a disztópikus jövőről szóló diskurzusok erősödésében, építő jellegű kritikát és bizalmat közvetíthetnek a jövőre nézve. Ezek olyan eszközök, amelyek nélkülözhetetlenek az utópiák létrehozásában, a közösségi média növeli a fiatalok részvételét és érdeklődését az éppen zajló eseményeken, és a kritikus gondolkodás nélkülözhetetlen a rendelkezésre álló hatalmas számú üzenet értékeléséhez és feldolgozásához.

 

A közösségi média megváltoztatja a kommunikációnkat

A közösségi média olyan kommunikációs környezetet biztosít, amely meghaladja a földrajzi határokat, és nagyobb részvételt és kommunikációt tesz lehetővé, mint a hagyományos hírmédia, növelve a fiatalok részvételét és érdeklődését az aktuális események iránt. A közösségi médiában történő kommunikáció növekedésével együtt jár a hírek alkalmi és szórványos feldolgozása anélkül, hogy időt szánnánk a tartalmuk megértésére és értékelésére.

Amellett, hogy az emberek hogyan használják a közösségi médiát, tisztában kell lennünk a bevezetésre kerülő algoritmusokkal, melyek szabályozzák az általunk kapott hírek típusát és mennyiségét. Ezek az algoritmusok megnehezítik a kritikus gondolkodást, mivel olyan környezetet teremtenek, amelyben a felhasználók csak hasonló meggyőződésű és preferenciájú emberektől kapnak híreket, így véleményüket mindig jutalmazzák, ami arra ösztönzi őket, hogy az álláspontjukkal összeegyeztethető információkat keressék.

 

A kritikus gondolkodás használata a közösségi médiában

Az, ahogyan egy ember a közösségi médiában interakcióba lép a hírekkel, összefüggésben vannak a valós hírekkel szembeni kritikus gondolkodásával. Ezen összefüggés miatt szükséges rámutatni annak elismerésének fontosságára, hogy a kritikai gondolkodás használata a hírekben olyan készségek összessége, amelyeket meg kell tanítani ahhoz, hogy képesek legyünk a közösségi médiában elérhető hatalmas mennyiségű üzenet szortírozására, értékelésére és felhasználására. A közösségi médiában való kritikus gondolkodáshoz szükséges készségek a következők:

  • Az információ előállításának, megosztásának és manipulálásának ismerete.
  • A kognitív torzítás tudatosítása.
  • A diskurzusok dekódolásához és a vitához használt főbb retorikai eszközök és stratégiák tudatosítása.
  • Képesnek lenni a források ellenőrzésére és az álhírek felismerésére.
  • Az interperszonális készségek fejlesztése, amelyekben megjelenik a vitakultúra, valamint elősegítik az átláthatóságot.

A kritikus gondolkodás elengedhetetlen ahhoz, hogy a közösségi média az utópiák elősegítőjévé váljon. Ezért fontos a fiatalok és az ifjúsági munkások digitális kultúrával kapcsolatos oktatásának előmozdítása.

 

Forrás

Cheng, L., Fang, G., Zhang, X., Lv, Y., & Liu, L. (2022). Impact of social media use on critical thinking ability of university students. Library Hi Tech

Costera Meijer, I., & Groot Kormelink, T. (2015). Checking, sharing, clicking and linking: Changing patterns of news use between 2004 and 2014. Digital journalism, 3(5), 664-679.

Feltrero, R., Hernando, S., & Acosta-Sznajderman, L. (2023). Educomunicación contra las fake news: una experiencia en sMOOC para el desarrollo de la alfabetización mediática crítica. Revista Mediterránea de Comunicación.

Ku, K. Y., Kong, Q., Song, Y., Deng, L., Kang, Y., & Hu, A. (2019). What predicts adolescents’ critical thinking about real-life news? The roles of social media news consumption and news media literacy. Thinking Skills and Creativity, 33, 100570.

Oeldorf-Hirsch, A., & Sundar, S. S. (2015). Posting, commenting, and tagging: Effects of sharing news stories on Facebook. Computers in human behavior, 44, 240-249.

Közösségi média és kritikus gondolkodás: a tükör, ami összeköt minket2024-02-12T12:27:25+02:00

Nemzetközi tréning lehetőség Budapesten! – Felhívás

2023. december 4-8. közötti nemzetközi tréning lehetőséget kínálunk Budapesten. Várjuk azon 3 fős, 18-25 év közötti fiatalok és egy fő csoportvezető jelentkezését, akik szívesen kidolgoznának egy projektet. A tréning témája az utópia, mint lehetséges megközelítés és gondolkodásmód a jövő alakításában, valamint lehetséges eszköz a fiatalok részvételének növelésében. Napjainkban rengeteg információ ér bennünket a világban zajló eseményekről, és ezek nagy része negatív töltetű. Ezért tudjuk, hogy nehéz ideálokban vagy utópiákban gondolkodni, mégis sokszor a nehezebb időkben van leginkább szükség a konstruktív, előremutató, pozitív ötletekre. A tréning Budapesten, a GYIÖT irodájában kerül megrendezésre. Csatolva található a program felhívása és információs csomagja, valamint a háromfős csoportok az alábbi linken keresztül jelenkezhetnek.

Infopack
Call for participants
JELENTKEZEK!
Nemzetközi tréning lehetőség Budapesten! – Felhívás2023-11-15T12:55:11+02:00

Együtt meg tudjuk csinálni!

A mai fiatal generációt azaz a 16-25 éveseket sok olyan társadalmi probléma sújtja, ami a jövőjükre nézve is aggodalmakra adhat okot. 2019 november 28-án klímavészhelyzetet hirdetett az Európai Parlament, melyhez több ország nemzeti szinten is csatlakozott. A vészhelyzet már egy hosszú és összetett folyamat eredménye, melyre olyan megoldási javaslatok születtek és születnek, amelyek radikális, egyéni és kollektív változtatásokat igényelnek, és melyek közös betartása esetén sem garantált a teljes változás, a vészhelyzet megszűnése. Ez az akkori és mai fiatal generációt sokként érte, hiszen jól láthatóvá vált, hogy az ők és gyermekeik jövője a tét a jelenben, ezért az összefogás nem csak az akut problémák leküzdését szolgálja, hanem minden túlzás nélkül az emberiség sorsát is. Így azok a fiatalok, akik ezekről a hírekről és folyamatokról értesülnek, érhető módon szorongással és disztópikus jövőképpel rendelkeznek.

2020-ban pedig a Covid-19 hozott katasztrófa-élményt egy egész világ számára, mely a hirtelen megnövekedett halálesetek, a bezárkózott kényszer életmód, a kisebb korosztály fomo élménye hatására maradandó mentális nehézségeket eredményezett. 

2022-től az orosz-ukrán háború majd azt követő energiaválság hagy lelki lenyomatokat az olyan európai országok fiataljaiban is, akik távolabbról szenvedik a háború hatásait, vagy akik éppen ugyan jóllétben és demokratikus rendszerben élnek. 

Persze kijelenthető, hogy minden korszaknak megvoltak a maga tragédiái és traumái, hogy az emberiség jóval nehezebb időket is megélt majd megoldott, de a mai kor egyik specialitása, hogy az internet létezésével jóval gyorsabban és pontosabban (vagy épp csak hihetőbben) terjednek a világban zajló eseményekről szóló információk, ezáltal nagyobb és mélyebb rálátást engedve a napi szintű – elsősorban negatív– eseményekre. Ez az ömlesztett információ megnehezíti a tudatos médiahasználatot és egyben nagyobb erővel okoz pánikreakciókat, amely a fiatalok esetében újabb aggodalomra adhat okot a jövőképükre nézve. 

Ezért az utópisztikus gondolkodás igen nehéz a mai világunk körülményeit tekintve, de paradox módon mégis akkor vagyunk képesek leginkább elrugaszkodni a valóságtól és igazán nagyot álmodni, amikor a valóság súlyos és komoly kihívásokat állít a mindennapi életünkbe, mozgásterünkbe. Az utópia fogalma ugyan ismert, de nem használják különösebb tudatossággal az emberek, így az ifjúsági munkában sem. 

Közhelyes, hogy a fiatalok jó része nagy ambíciókkal, tervekkel, akár a világot megváltó célokkal és álmokkal igyekeznek gondolkodni a jövőjükről, de nem lehet elégszer ismételni, hogy ők alkotják a majdani jövőt, ezért a jelenben megjelenő ötleteik egy része nagyon értékes. 

Több kutatás kimutatta már, hogy az építő, megtartó, támogató közösségben való részvétel holisztikus jóllétet eredményez. A jóllét pedig jó akarója a kreativitásnak. Az internet nem csak az információáramlást és azonnaliságot hozta a fiatalok életébe, hanem határtalan kapcsolatépítési lehetőségeket is. Képesek barátságokat kötni a világ bármely pontjáról, és képesek közös projektekben gondolkodni velük. Az alulszerveződő helyi vagy éppen globális közösségek, az összefogás és a közös értékeken alapuló cselekvések hozhatják el vagy épp már el is hozták a fiataloknak azt az élményt, amelyen keresztül újra értékesnek tartják az életet, rendelkeznek jövőképpel és egyben kritikus szemlélői a világnak.

Ahhoz, hogy ezek a közösségek létre tudjanak jönni, a fiatalok mellett kulcsszereplők azon szakemberek, akik valamilyen formában ifjúsági munkával foglalkoznak, legyen szó egy helyi terepen dolgozó egyénről, vagy épp egy kutatóról, esetleg egy hozzáértő döntéshozóról. A támogatás, megértés, bátorítás, elismerés, elfogadás, szolidaritás képes a kevesebb eséllyel rendelkező fiatalokat is megemelni. Képesek újra hinni és akár közösen olyan világról álmodni, mely jóllehet örökre utópisztikus marad, de nagy és pozitív változások és változtatások meglépésére sarkallja őket is és minden releváns szereplőt. 

Együtt meg tudjuk csinálni!2023-10-24T15:42:07+02:00

A fiatalok állampolgári elköteleződéseinek útjai

Ahogy a társadalom változik, a mai fiatalok olyan példátlan kihívásokkal találkoznak, mint a klímaváltozás, szociális egyenlőtlenségek, gazdasági válságok és kormányzási problémák. Ebben a kontextusban esszencilis megértenünk, hogy a fiatalok hogyan köteleződnek el az állampolgári szerepükben, annak érdekében hogy egy inklúzív, igazságos és jóléti társadalom épüljön fel.

(tovább…)

A fiatalok állampolgári elköteleződéseinek útjai2023-10-24T15:42:58+02:00

EUTOPIA, egy projekt, ami felébreszti az utópiát a fiatalokban

Az EUTOPIA projekt az Erasmus+ Program támogatásával valósul meg, öt ország partnerségében, úgy mint Belgium, Franciaország, Lengyelország, Magyarország és Olaszország.

A projekt ambiciózus célt tűzött ki maga elé: felkelteni a fiatalokban a vágyat, hogy elképzeljenek, reméljenek és tervezzenek egy jobb világot, és hogy a változás szószólóivá váljanak.

A partnerek hosszasan elmélkedtek az utópiák és disztópiák értékéről a mai világban, különösen arról, hogy ezek a fogalmak hogyanjárulhatnak hozzá a fiatalok neveléséhez.

Számos interjú – mely ifjúsági munkásokkal készült -, arra mutatott rá, hogy a fiatalokban kicsi a szándék a “nagyot álmodás”-ra. A felgyorsult világ, életük minden területén túlterheli őket, úgy tűnik, hogy “elragadják őket a tények”,”passzív nézők, akiket kevés motiváció sarkall a cselekvésre”, “kritikusak a társadalommal szemben, amelyben élnek, de szkeptikusak a lehetséges változásokkal szemben”. Ezek következményeként nincs idejük reflektálni magukra, az álmaikra, vágyaikra, ötleteikre, nem fogalmaznak meg kérdéseket arra vonatkozóan, hogy mi működik és mi nem a társadalmukban, min lenne szükséges változtatni és miért, és ők mit tudnának és szeretnének tenni ezen témákban. 

A projekt célja, hogy felébressze a reményt, hogy létezhet egy jobb világ, és olyan tréningett, eszközöket és információkat kínáljon az ifjúsági munkásoknak, amelyek megtanítják őket, hogyan gyakorolhatják ezt a reményt, és segítenek nekik megvalósítani azt. E. Bloch írót és filozófust idézve az álmokról és az utópiáról: “A lényeg az, hogy egyre jobban megismerjük őket, és aztán a helyes irányba tartsuk őket, anélkül, hogy becsapnának bennünket, hanem úgy, hogy éppen ellenkezőleg, segítsenek bennünket. […]”

A fiataloknak ismerniük kell az utópia és a disztópia fogalmát, nemcsak mint a múlt gondolkodóihoz kapcsolódó filozófiai fogalmat. El kell kezdeniük megérteni, hogy az utópiák aktuális fogalmak, különösen az aktív állampolgársággal és a befogadóbb, fenntarthatóbb és demokratikusabb társadalomra való törekvéssel kapcsolatban. A változtatás iránti vágyat azonban nem a disztópiának kellene generálnia, amelyet az a szorongás okoz, hogy mi vezethet holnap egy katasztrofális jövőbe, hanem inkább annak a reménynek a felismerése, hogy az emberek megmenthetik, mindenki számára élhetőbbé tehetik a Földet.

E célokat követve a projektpartnerek konkrét eredmények elérését tervezikk, amelyek mindegyike jól meghatározott célkitűzésekkel rendelkezik. Minden anyag elérhető lesz a projekt weboldalán, és hamarosan az első eredmények is nyilvánosan elérhetőek lesznek. 

A projekt magában foglalja egy tréning koncepció kidolgozását is a fiatalok általkitalált utópiák megtervezésére, ahol a fiataloknak lehetőségük lesz arra, hogy ötleteiket a gyakorlatban is megvalósítsák, megosszák egymással azokat és szinergiákat építsenek ki. Ez egy olyan magával ragadó tanulási élmény, amelyet az a vágy motivál, hogy a fiatalok azon képességeire fogadjunk, mellyelegy jobb világot álmodnak meg a jövőre. 

A projekt részeként a formátumot 15-20 “utópisztikus” fiatallal próbáljuk majd ki, amire jelentkezni is lehet majd, szóval már most terjeszthetitek hírét!

 

Photo: Freepick.com – jcomp

EUTOPIA, egy projekt, ami felébreszti az utópiát a fiatalokban2023-08-21T15:26:17+02:00

Célegyenesben a Youthtainability!

Célegyenesbe ért Youthtainability című KA2-es projektünk.
Október elején szakemberekből álló csapatunk Portimaoba utazott, hogy részt vegyen a harmadik és egyben utolsó személyes partnertalálkozón. A három nap alatt szlovák és portugál partnereinkkel véglegesítettük a projekt során elkészülő szellemi termék szakmai részét, amelyen az azt megelőző hónapokban folyamatosan közösen munkálkodtunk.
 
A szellemi termék várhatóan 2020. elejére lesz teljesen kész, és szándékaink szerint segítséget nyújt majd az ifjúsági szakembereknek ahhoz, hogy feltérképezzék saját szerepüket a helyi fiatalok lokálpatriotizmusra nevelésében. A szakmai kompetenciáik és saját helyhez kötődésük feltérképezése mellett, egy könnyen adaptálható jó gyakorlat gyűjteményt is összeállítottunk, hogy minél hatékonyabbá és gyakorlatiasabbá tegyük a helyi ifjúsággal foglalkozó szakemberek életét.
Célegyenesben a Youthtainability!2020-01-27T14:37:20+02:00

Helyben hogyan? Konferencia 2020

Hamarosan érkezünk a jövő évi Helyben hogyan? Konferencia programjával. Ha nem szeretnél lemaradni róla, írd be a naptáradba 2020. február 25-26-át és iratkozz fel hírlevelünkre. A jelentkezés nemsokára indul! 

Helyben hogyan? Konferencia 20202020-01-27T14:39:34+02:00