A közösségi média ma már életünk részévé vált. Az hogy a közösségi média szinte mindenütt jelen van, vitatott téma lett, abból szempontból, hogy hogyan befolyásol minket és milyen hatással van ránk. Ennek az érdeklődésnek köszönhetően számtalan kutatást találhatunk a közösségi média hatásairól, különböző témákban, mint például a kritikus gondolkodás vagy a mentális egészség. 

A legfrissebb tanulmányok kimutatták, hogy átfogó kapcsolat mutatkozik közösségi média és a kritikus gondolkodás között. A tanulmány egyetemi hallgatók körében végezték, amely kimutatta, hogy növekedés mérhető a kritikus gondolkodásban a közösségi média használat során, azonban ez a pozitív kapcsolat megfordul abban az esetben ha a közösségi médiától való függőségről beszélünk. A közösségi média komplexitása és annak a fiatalokra gyakorolt hatása szükségesség teszi az ifjúsági munkások számára, hogy rendelkezzenek digitális ismeretekkel, így segítve a fiatalokat. 

Sem a közösségi média sem a kritikus gondolkodást nem kerülheti el a figyelmünket, ha utópiákról beszélünk. Ugyanezért használták fel őket a bizalmatlanság és a konfliktusok terjesztésére, és kulcsszerepet játszottak a disztópikus jövőről szóló diskurzusok erősödésében, építő jellegű kritikát és bizalmat közvetíthetnek a jövőre nézve. Ezek olyan eszközök, amelyek nélkülözhetetlenek az utópiák létrehozásában, a közösségi média növeli a fiatalok részvételét és érdeklődését az éppen zajló eseményeken, és a kritikus gondolkodás nélkülözhetetlen a rendelkezésre álló hatalmas számú üzenet értékeléséhez és feldolgozásához.

 

A közösségi média megváltoztatja a kommunikációnkat

A közösségi média olyan kommunikációs környezetet biztosít, amely meghaladja a földrajzi határokat, és nagyobb részvételt és kommunikációt tesz lehetővé, mint a hagyományos hírmédia, növelve a fiatalok részvételét és érdeklődését az aktuális események iránt. A közösségi médiában történő kommunikáció növekedésével együtt jár a hírek alkalmi és szórványos feldolgozása anélkül, hogy időt szánnánk a tartalmuk megértésére és értékelésére.

Amellett, hogy az emberek hogyan használják a közösségi médiát, tisztában kell lennünk a bevezetésre kerülő algoritmusokkal, melyek szabályozzák az általunk kapott hírek típusát és mennyiségét. Ezek az algoritmusok megnehezítik a kritikus gondolkodást, mivel olyan környezetet teremtenek, amelyben a felhasználók csak hasonló meggyőződésű és preferenciájú emberektől kapnak híreket, így véleményüket mindig jutalmazzák, ami arra ösztönzi őket, hogy az álláspontjukkal összeegyeztethető információkat keressék.

 

A kritikus gondolkodás használata a közösségi médiában

Az, ahogyan egy ember a közösségi médiában interakcióba lép a hírekkel, összefüggésben vannak a valós hírekkel szembeni kritikus gondolkodásával. Ezen összefüggés miatt szükséges rámutatni annak elismerésének fontosságára, hogy a kritikai gondolkodás használata a hírekben olyan készségek összessége, amelyeket meg kell tanítani ahhoz, hogy képesek legyünk a közösségi médiában elérhető hatalmas mennyiségű üzenet szortírozására, értékelésére és felhasználására. A közösségi médiában való kritikus gondolkodáshoz szükséges készségek a következők:

  • Az információ előállításának, megosztásának és manipulálásának ismerete.
  • A kognitív torzítás tudatosítása.
  • A diskurzusok dekódolásához és a vitához használt főbb retorikai eszközök és stratégiák tudatosítása.
  • Képesnek lenni a források ellenőrzésére és az álhírek felismerésére.
  • Az interperszonális készségek fejlesztése, amelyekben megjelenik a vitakultúra, valamint elősegítik az átláthatóságot.

A kritikus gondolkodás elengedhetetlen ahhoz, hogy a közösségi média az utópiák elősegítőjévé váljon. Ezért fontos a fiatalok és az ifjúsági munkások digitális kultúrával kapcsolatos oktatásának előmozdítása.

 

Forrás

Cheng, L., Fang, G., Zhang, X., Lv, Y., & Liu, L. (2022). Impact of social media use on critical thinking ability of university students. Library Hi Tech

Costera Meijer, I., & Groot Kormelink, T. (2015). Checking, sharing, clicking and linking: Changing patterns of news use between 2004 and 2014. Digital journalism, 3(5), 664-679.

Feltrero, R., Hernando, S., & Acosta-Sznajderman, L. (2023). Educomunicación contra las fake news: una experiencia en sMOOC para el desarrollo de la alfabetización mediática crítica. Revista Mediterránea de Comunicación.

Ku, K. Y., Kong, Q., Song, Y., Deng, L., Kang, Y., & Hu, A. (2019). What predicts adolescents’ critical thinking about real-life news? The roles of social media news consumption and news media literacy. Thinking Skills and Creativity, 33, 100570.

Oeldorf-Hirsch, A., & Sundar, S. S. (2015). Posting, commenting, and tagging: Effects of sharing news stories on Facebook. Computers in human behavior, 44, 240-249.