Mi ez? 

A moderációs kártyacsomag 21 kérdést tartalmaz, amely kérdések a települési ifjúsági munkával kapcsolatos önreflexiót hivatottak elősegíteni. A kártyák a települési ifjúsági munka tervezésével, megvalósításával és értékelésével kapcsolatos kérdéseket tartalmaznak, amelyek használatával elő tudjuk segíteni azt, hogy a téma kapcsán érintett döntéshozók, szakemberek, fiatalok megoszthassák egymással gondolataikat, véleményeiket, javaslataikat. 

 

Kiknek szól? 

A kérdések címzettjei – a használat céljától függően – mindazon személyek, akik foglalkoznak vagy érdeklődnek a fiatalok ügye iránt, és szeretnék feltárni, elemezni, mélyebben megismerni a saját településük helyzetét. Legyen szó akár önkormányzati szintű döntéshozókról, munkatársakról, ifjúsági referensekről, helyi intézményekben doglozókról, fiatalokról, vagy épp civil szervezetekről, a lista szinte végtelen.

 

Hogyan használjuk? 

Mindenekelőtt gondoljuk át a használat célját, a résztvevők körét és mindazon körülményeket, amelyek keretében használni kívánjuk a kártyákat. Az alábbiakban kedvcsinálónak összefoglaltunk egy hozzávetőlegesen 150-180 perc időtartamra tervezett műhelymunka-vázlatot. A felhasználás tervezése során, a célok, a résztvevők, az időkeretek és egyéb körülmények figyelembevételével javasoljuk a leírtak testreszabását. A moderációs kártyacsomag tervezésekor elsősorban nemformális tanulási környezet kialakításával terveztünk, s természetesen a kártyák használata része lehet egy hosszabb, további programelemeket is tartalmazó rendezvénynek, megbeszélésnek. (Az alábbi leírás elsősorban 10-30 fő közötti létszámú csoportok számára ideális.)

 

Időtartam

Tevékenység

Leírás

10-20
perc

Köszöntő, a program(elem)
célja, tartalma,
menete

A résztvevőkkel röviden ismertessük, hogy mi az adott rendezvény célja, mit várunk tőle, milyen keretek között dolgozunk együtt. Szükség szerint érdemes lehet e bevezetőben kitérni az általános “szabályokra” (pl.: hallgassuk meg egymást, tartsuk az időkereteket, stb.).

15-30
perc

Bemutatkozó kör, ismerkedés

Amennyiben a résztvevők még nem ismerik egymást, érdemes a programba beépíteni a bemutatkozást, amely nem csak egy egyszerű bemutatkozó kör által valósulhat meg, hanem kreatívabb módon, nemformális módszereket alkalmazva is megvalósítható, függően a résztvevők számától, és az elérni kívánt céloktól. (Például a résztvevők párokat választhatnak maguknak, majd egy-két percig egy megadott – ismerkedést elősegítő – kérdésről beszélgethetnek egy-két percig, majd párcserét követően egy újabb kérdéssel folytathatjuk.)

5-10
perc

Csoportbontás

A kártyacsomag használata során javasolt kislétszámú, maximum 6 fős csoportok kialakítása, hogy mindenki megoszthassa véleményét, gondolatait. A csoportokat érdemes úgy kialakítani, hogy abban a hátterük szerint vegyesen kerüljenek a csoporttagok. Az egyes beszélgetési körök között érdemes mindig új csoportbontást kialakítani. A csoportoknak érdemes flipchart papírt, filctollakat és jegyzetpapírt biztosítani, hogy a gondolatokat a későbbiekben összegezni tudjuk. Érdemes gondoskodnunk arról is, hogy legyen, aki jegyzetel, esetleg később összefoglalja a csoportmunka eredményeit, főbb tartalmát.

15-30
perc

Beszélgetés
I. kör

Az első körben valamennyi kártyát helyezzük el a csoportok számára jól látható módon, s kérjük meg a csoportokat, hogy válasszanak ki egy kérdést, amelyről ők most leginkább szeretnének beszélgetni az adott körben. (Ha szeretnénk a választást speciálizálhatjuk is különböző instrukciókkal. Pl.: Válasszák ki a számukra legfontosabb, vagy legsürgősebb beavatkozást igénylő kérdést, stb.).

15-30
perc

Beszélgetés
II. kör

A második kör előtt érdemes újabb csoportbontást létrehozni, hogy minden résztvevő minél több további résztvevővel tudjon beszélgetni, együtt gondolkozni.  Amíg a résztvevők helyet cserélnek, vegyük ki a citromsárga kérdéseket a kártyák közül, így immár csak a narancssárga és piros kártyák közül lehetséges választani. Ha jegyzetelést kérünk a résztvevőktől, ügyeljünk rá, hogy tegyünk ki tiszta papírokat az asztalra, illetve ha szeretnénk a korábbi beszélgetések jegyzeteit a falra is kitehetjük, egyfajta inspirációként. A gyors “átállást” követeőn kezdetét veheti az újabb beszélgető-kör naranscsáraga vagy piros kérdésekkel.

15-30
perc

Beszélgetés
III. kör

A harmadik kör előtt szintén érdemes újabb csoportbontást létrehozni. Amíg a résztvevők helyet cserélnek, vegyük ki a narancssárga kérdéseket a kártyák közül, így immár csak a piros kártyák közül lehetséges választani. Ne feledkezzünk meg az újabb tiszta- flip chart lapok kihelyezéséről, és a már tartalommal megtöltött papírok láthatóvá tételéről sem. Az újabb “átállást” követően kezdetét veheti az újabb beszélgető-kör a piros kérdésekkel.

10-30
perc

Összefoglaló

A harmadik kört követően üljünk ismét egy nagy körbe, majd kérjük meg a csoportokat, hogy röviden adjanak összefoglalást, visszajelzést arról, hogy milyen témák merültek fel a beszélgetés során, mely véleményekben, gondolatokban értettek egyet, s mik voltak azok a kérdések, témák, amelyekben nagyobb véleménykülönbség alakult ki. Amennyiben készültek jegyzetek, rajzok, akkor ezeket tegyük láthatóvá a résztvevők számára, s hívjuk fel rá a figyelmüket. Ösztönözhetjük továbbá azt, hogy a jegyzetek kapcsán a felmerülő kérdéseiket tegyék fel egymásnak.

5-10
perc

Zárás

Köszönjük meg a résztvevőknek az aktív közreműködésüket. Amennyiben a beszélgetésekből későbbiekben eredmény születik, vagy a programnak folytatása várható, akkor erről érdemes itt tájékoztatást adni. 

 

A környezet kialakítása:

A moderációs kártyacsomag úgy lett megtervezve és kivitelezve, hogy az akár egy kávéházi beszélgetésnél is jól használható legyen, tehát maguk a kártyák csésze-, vagy poháralátét funkciójukban is használhatóak. Ha van arra lehetőség kávéval, teával, üdítőkkel, esetleg pogácsával, gyümölcsökkel, vagy szendvicsekkel tudjuk segíteni a kávéházi hangulat megteremtését. 

A megbeszélt gondolatok, javaslatok rögzítése, megtartása okán érdemes a résztvevőknek jegyzetpapírt vagy akár flip chart papírt biztosítani, és buzdítani őket a fontosabb eredmények leírására vagy lerajzolására. 

Segíti még a tartalmas beszélgetést, ha a használt helyszín is barátságos, kényelmes; így érdemes lehet odafigyelnünk arra, hogy milyen asztalokat, székeket, esetleg foteleket használunk, hogy legyen elég természetes fény és friss levegő.

 

Mire figyeljünk? 

Törekedjünk arra, hogy tiszteletteljes, biztonságos csoportlégkört tudjunk kialakítani, ahol a résztvevők szívesen és bátran osztják meg véleményeiket, javaslataikat. Ez néha kihívást okozhat. Figyeljünk rá, hogy mindenkinek lehetősége legyen a hozzászólásra, gondolatainak kifejtésére. Emiatt javasoljuk, hogy a kiscsoportos bontás során a résztvevők létszámát maximum 6-7 főben határozzák meg.

 

Vélelmezzük, hogy a moderációs kártyacsomag használatára mindig valamilyen cél elérése érdekében kerül sor. Javasoljuk, hogy az adott program kialakításánál ezt gondoljátok át, vegyétek figyelembe, éppígy azt is, hogy kik a résztvevőitek. A résztvevőket a meghívóban érdemes előre tájékoztatni arról, hogy mire hívjátok őket, hogyan valósul meg a program és körülbelül mennyi időt vesz igénybe. Fontos figyelembe venni, hogy önmagában a kártyacsomag használata még nem fog előrelépést jelenteni a települési ifjúsági munkával kapcsolatos aktuális kérdésekben, de nagyon jó kiindulópontja lehet a közös beszélgetéseknek, vitáknak. A kártyák használatának csak a kreativitás szabhat határt. Éppígy a közös beszélgetésekből születő eredmény későbbi felhasználása is a szervezőkön, résztvevőkön múlik elsősorban. Buzdítunk mindenkit arra, hogy a beszélgetések során megfogalmazódó javaslatokat, ötleteket a későbbiekben gondolják tovább, s a megvalósítható ötleteket, javaslatokat tűzzék a későbbiekben is saját napirendjükre!

 

Impresszum: 

A moderációs kártyacsomag a GYIÖT Van benne valami?! című projektje keretében jött létre azzal a céllal, hogy segítse a helyi döntéshozókat, ifjúsági szakembereket és fiatalok közösségeit abban, hogy a települési ifjúsági munka, valamint az Európai Unió Ifjúsági Stratégiája közötti kapcsolatokat, összefüggéseket megtalálják, továbbá átgondolhassák és értékelhessék a saját maguk által végzett ifjúsági munkát. 

A kártyacsomag kialakításában közreműködött: Bálint Andrea, Henczer Éva, Kovács Vanda, Kunos Roxána, Makó Panna. 

Grafikai tervezés: Makó Panna

A kártyacsomag megvásárolható a GYIÖT-től a Kapcsolatok menüpont alatt található elérhetőségeken keresztül. Éppígy ezen elérhetőségeken állunk rendelkezésre, amennyiben a kártyacsomag használatával kapcsolatosan kérdések merülnek fel, s szívesen vesszük a használattal kapcsolatos visszajelzéseket, tapasztalatokat, későbbi fejlesztési javaslatokat.