Az ősszel megrendezésre került a DigYouthWorkAcademy elnevezésű egy hónapos TCA képzés, spanyol szakemberek mentorálásával, amely európai szinten 38 résztvevőnek adott lehetőséget, hogy három kimagasló tudású facilitátor támogatásával fedezze fel egy kis szegmensét a digitális világ eszköztárának, megtanulja az internet adta végtelen sok lehetőséget tudatosabban használni, célirányosabban kommunikálni. Mindezt az ifjúsági szakma területén, a fiatalok és velük foglalkozó szakemberek igényeit szem előtt tartva. Ezen a képzésen a GYIÖT is részt vett.

 

Mit is értünk Digital Youth Work (magyarul: digitális ifjúsági munka) alatt?

Az első kérdés, amit feltettek számunkra, és valószínűleg ez az első kérdés az olvasóban is, amikor találkozik a digitális ifjúsági munka kifejezéssel.

A meghatározás szerintem folyamatosan bővül: ahogy változik a világ, gyorsan változik vele a technika is, ezzel együtt a digitális jelenlét is. Ami korábban még nem igényelt figyelmet az online jelenlét során, most talán központi helyet foglal el, és ez változik továbbra is, ahol fontos, hogy lépést tartsunk. 

Jelenleg röviden talán úgy fogalmazható meg, hogy a digitális ifjúsági munka a média, és az ahhoz kapcsolódó technikai háttér tudatos használatát jelenti. A területhez tartozó kommunikációs csatornák ismerete, az azokon való tájékozottság, az online biztonsághoz kapcsolódó alapvető általános információkban való jártasság és ezen készségek elsajátításában való közreműködés.

A digitális ifjúsági munka egyik alappillére a DigComp (Digital Competence Framework for Citizens) elnevezésű kompetencia rendszer, amely 5 kategóriát említ:

  1. Kommunikáció és együttműködés
  2. Digitális tartalom készítés
  3. Biztonság
  4. Probléma megoldás
  5. Információ és adat kezelése

Egyik fő célja a képzésnek ezen témakörök közös áttekintése volt, valamint rengeteg új – a fentebb említett témákhoz kapcsolódó – online eszközt fedeztünk fel, ahol a szervezők kiemelkedően figyeltek arra, hogy minden szóba hozott eszközt ki is próbáljanak a résztvevők. Ez volt talán az egyik legnagyobb különbség, az eddigi online képzésekkel összehasonlítva. 

Szó volt többek között arról,

  • hogyan lehet hatékonyabban használni a már ismert, és néhányaknak új közösségi médiához kapcsolódó csatornákat, hogyan lehet könnyebben elérni a célcsoportot. A képzés alatt legtöbbször egymástól tanultunk, rengeteg lehetőség volt a tapasztalatok megosztására, szervezetek helyzetének elemzésére. 

  • hogyan érdemes az ifjúsági munkát kifelé kommunikálni, kinek milyen gyakorlata van erre országtól, kultúrától, célcsoporttól függően.

  • milyen belső kommunikációt érdemes használni szervezeten belül, kollégákkal, milyen eszközök lehetnek segítségünkre online események szervezésekor.

  • hogyan bonyolítsunk le egy nagyobb lélegzetvételű online eseményt, hogyan jutassuk el minél több résztvevőnek és milyen előkészületek szükségesek a szervezés kezdetekor, valamint közvetlen az eseményt megelőzően. 

 

A képzés során lehetőségünk volt mélységiben feldolgozni a fent említett témákat, rengeteg új digitális eszközt ismerhettünk meg eközben és próbálhattunk ki – legtöbbször csapatmunka keretei között. Aki szívesen böngészne egy kicsit, néhány kiemelkedően hasznos digitális eszköz között, javasoljuk a DigYouth honlapját.

 

Megnézem az eszközöket!

Amennyiben van kedvetek egy kis játékhoz, próbáljátok ki az alábbi példa játékot, amelyet a részvétellel kapcsolatos kártyáinkból készítettünk. A játék bemutatja az egyik ilyen eszközt (Wordwall), amennyiben még nem ismeritek, megtaláljátok a fent említett honlap digitális eszköztárában is.

 

Jó szórakozást a játékhoz!

Amennyiben bármi kérdés, kérés merülne fel a témával kapcsolatban, vagy csak többet szeretnétek megtudni a digitális eszközökről és azok lehetőségeiről az ifjúsági munka területén, bátran keressetek meg minket!

Célunk nekünk is, hogy minél több emberhez eljussanak ezek az információk, minél tudatosabban, könnyedébben tudjuk használni mindannyian az online teret és a lehető legtöbbet hozhassuk ki a lehetőségekből.

Amennyiben valaki szeretne jobban elmélyedni a témában, akkor a Developing digital youth work forrást javasoljuk áttanulmányozásra, valamint további részletes és hiteles információ a témával kapcsolatban az EU hivatalos honlapján is elérhető.

A cikk írója: Makó Panna