2018. június 18-20. között lehetőséget kaptunk, hogy résztvevői legyünk az észt fővárosban megrendezett eXploring Youth eParticipation című szemináriumon, ahol feltérképeztük az olyan projektek megvalósításának lehetőségeit, amelyek online-digitális eszközökkel fejlesztik és növelik a fiatalok részvételét. 

A szemináriumon több mint 70 résztvevő vett részt, nem csak Európából, hanem a tengerentúlról is érkeztek olyan szakértők, akik jó gyakorlatokat osztottak meg digitális eszközök használatával megvalósuló részvételt fokozó kezdeményezésekről. A szemináriummal kapcsolatos minden információhoz egy okoseszközre letölthető alkalmazáson keresztül férhettek hozzá a résztvevők. Az alkalmazást a szeminárium során feladatokra, a tanulási folyamattal kapcsolatos reflexiókra, értékelésre is használtuk. 

Az első napon világos üzenettel indult a felfedezés, hiszen az egyik legfontosabb tényező a digitális eszközök használata során, hogy alkalmazásuk offline elemek nélkül nem hatékony és nincs is értelme. Az eRészvétel témakörének jobb megismerése érdekében gyakorlati példákat; koncepciószintű kérdéseket; a digitalitás mellett szóló érveket ismerhettünk meg. 

A második napon különböző online részvétellel foglalkozó platformok bemutatásával folytatódott a szeminárium. Néhány példát mi is közzéteszünk. Sokunk számára ismerősek az online kérdőívek, amelyekkel nagy nyilvánosságot bevonva tudunk válaszokat kapni bizonyos kérdésekre.

Mobiltelefonokon keresztül küldött szöveges üzenetek feldolgozására képes az Interactive Text, amely nemcsak feldolgozza, de ki is küldi a kérdőíveket telefonokra. Jó kiegészítése lehet bármilyen eseménynek az, ha telefonon keresztül is könnyen hozzáférhető interaktív elemeket építünk be a programba. Ilyenek a Kahoot vagy a Menti is, amelyekkel nagyon könnyen és játékosan vonhatóak be a résztvevők a feladatokba, akár nagylétszámú konferenciákon is. 

A részvételi projektekben az egyik legizgalmasabb alkotórész a költségek tervezésével kapcsolatos. Ehhez nyújt további segítséget a Budget Simulator, amely állampolgárok ötleteit és szükségleteit gyűjti össze és könnyíti meg a városfejlesztők, -tervezők, -vezetők feladatát. Gyakori az érvek ütközése a részvételi folyamatokban, ezeknek vizuális megjelenítésére és a tények rögzítésére is alkalmasak az alábbi “online vita térkép” oldalak: DebateGraph és bCisive. A képviseleti demokráciát modelezző és szimuláló gyakorlatok közé tartozik a mi tréningjeinken is a városi közgyűlés példája. Ennek online változata a kérdések és válaszok valamint a konklúziók levonására a Zoom és a Tele-Town Hall, mely utóbbi telefonalapú. 

A döntéshozás folyamata nagyon nehézkes és lassú is tud lenni, még ha csak 5-6 főt érint is. A döntések meghozását segítik jobban az olyan platformok, amelyek átláthatóvá teszik a kapcsolódó vélemények sokaságát és ütemezik is a döntés meghozását; gyakran pedig a döntésg megvalósítására is kitérnek. Ilyen oldalak a Loomio és CitizenOS. Utóbbinak a magyar fordítása hamarosan elérhető lesz a felhasználók számára. 

Különféle részvételhez kapcsolódó tevékenységek komplex platformjai is léteznek, ahol nem csak egy-egy “állomásával” foglalkozhatunk (pl. a szavazással). Ilyen oldalak az EngagementHQ vagy a Consul

Számos további platform és oldal létezik, amelyek közül néhánnyal a helyszínen egy piacszerű rendezvényen jobban is megismerkedhettek a résztvevők. 

A harmadik nap az összegzéssel és további nagyobb kérdések feszegetésével zajlott. Ezek közül is leginkább érdekes az ifjúsági munka jövőjével foglalkozó előadás volt, amelynek fő kérdése a Big Data használatával volt kapcsolatos. Az ifjúsági munkának szüksége lehet azokra az adatokra, amely alapján jól, vagy jobban tervezhető annak jövője. Különösen azért, mert a gyorsan változó világban a célcsoport igényeinek változásával is mindig számolnunk kell. 

A szemináriummal kapcsolatos rövid videós beszámolót a szervezők Facebook oldalán lehet elérni, amelyet érdemes azért is követni, hogy minél hamarabb első kézből értesüljetek a legújabb eseményekről, projektekről és részvételi lehetőségekről.